Referat fra
Kalundborg Bogbyers
Ordinære generalforsamling 28. februar 2022
Generalforsamlingen blev holdt i Medborgerhuset, Bredgade, Kalundborg. Der var mødt i alt 11 – og på formandens opfordring forud for den formelle dagsorden blev det accepteret, at generalforsamlingen var lovligt indvarslet 7.
februar, nemlig tre uger før afholdelse – til trods for, at annoncen blev bragt i det lokale dagblade og ikke, som vedtægterne foreskriver, i den lokale ugeavis. I ugeavisen blev indkaldelsen gentaget de to efterfølgende uger.
1: Valg af dirigent og stemmetællere
Bjarne Sørensen blev valgt som dirigent. Der var ikke ønskede om valg
af stemmetællere.
2: Beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år.
Formanden gengav bestyrelsens beretning: ”Det er kun 5 måneder siden vi sidst holdt generalforsamling – måneder, hvor vi – mens corona’en stadig hærgede –
krydsede fingre for, at det snart var overstået. Det er det nu, men kun officielt. Der er stadig mange smittede, men i dag tager de fleste det afslappet – og i vores lille butik har vi undgået det meste. Og i dag er vi tilbage ved normalen,
men med skærpet opmærksomhed på hygiejne og afstand.
Bogbyernes salg er
ikke påvirket af corona’en. I 2020 solgte vi for 106.938 kroner – i 2021 solgte vi for 108.349 kroner. En stigning på 1.410,72 – altså reelt status quo til trods for lukkedage og restriktioner. Tager vi kontingenter og det
kommunale tilskud med, så var de samlede indtægter sidste år 169.142 – i 2020 151.337, en samlet fremgang på 17.804.
Udgifterne steg også – men
resultatet er, at vi ved regnskabsafslutningen har en solid kassebeholdning og foreningskonto – penge der blandt andet skal bruges ved de kommende jubilæumsfestligheder i maj.
Vores planlagte julearrangementer i Cafe Solsikken med teater og højtlæsning i december. Det spidsede til med corona’en og nye restriktioner var
på vej og denne gang var timingen ikke med os: Vi valgte af udskyde arrangementer til jubilæumsarrangementerne i maj, selvom der ikke var officielt forbud mod at samles, men en grænse på 50 var for lidt og det var for besværligt
– og efter vores skøn ikke attråværdige arrangementer for forældre og børn. Det kostede os ekstra booking-honorar at flytte, for der var ikke officielt restriktion mod ikke at holde arrangementet – men det kom der
få dage efter.
Vi fik heldigvis julet på anden vis, idet en flok fik købt og pakket
masser af julegaver til børn og voksne i Medborgerhuset. Gaver der blev modtaget med stor tak fra Marianne Madsen – og en donation, som også fik plads i avisspalterne.
18 januar havde kassereren og formanden planlagt at deltage i møde på rådhuset om valg af nye medlemmer til Folkeoplysningsudvalget – men
det fik vi ikke meget ud af. En kalenderfejl forhindrede Ditte i at være med, men i stedet fik formanden hilst på et hav af frivillige, der alle ville stille op for at få mest mulig indflydelse på fordelingen af de kommunale penge i
indeværende valgperiode.
En glædelig konstatering er, at vi har fået
flere frivillige med i arbejdet. I dag er vi faktisk 23 alt inklusive og vi og kunderne har fortsat fornøjelsen af, at de frivillige er så forskellige og har så forskellige interesser og kompetencer, som de har.”
Bestyrelsens beretning blev godkendt – efter kommentarer og åben kort debat om, hvordan Bogbyerne
kan sælge mere. Der blev udtrykt tilfredshed med, at vi i dag har et stort antal frivillige – og at flere og flere borgere donerer bøger til butikken.
3. Foreningens fremtidige virksomhed
Formanden tilkendegav, at alle kræfter nu skulle sættes ind på
at markere Kalundborg Bogbyers forsinkede jubilæum i maj – og sagde: ”Foran står er herligt forår – og jubilæumsfestlighederne i maj. Den 18. og 19. teater i Cafe Solsikken og fredag den 20. bliver den dagen, hvor
vi officielt fejrer vores 10 årsfødselsdag. Vi skal nu i gang med detailplanlægningen og ser frem til at kunne præsentere programmet. Om godt 14 dage er der personalemøde (15.03), og så skal vi have ideerne på bordet,
så vi kan sammensætte et program, der appellerer bredt.”
4.
Foreningens regnskab til godkendelse
Kassereren gennemgik regnskabet, der var atypisk p.g.a. corona-perioden med forskydninger, den havde givet i aktiviteterne.
Der var samlede indtægter på 169.141,86 kr., og samlede udgifter på 178.160,03 kr. Underskuddet på
9.018,16 kr. skyldtes primært delvis betaling for et udskudt arrangement i december 2021, et arrangement, der i stedet holdes i maj 2022. Ved årets udgang havde foreningen en kassebeholdning på 82.894,54 kr. og et indestående
på foreningskontoen på 98.389,72 kr.
Regnskabet, der var gennemgået og godkendt og rost af revisorerne – der fremover skal kaldes bilagskontrollanter – blev
godkendt af generalforsamlingen.
5. Budgettet for det kommende år, herunder
fastsættelse af kontingentsatser
Budgettet for 2022 forelå ikke – og på formandens forslag godkendte generalforsamlingen, at formanden udarbejder budgetforslag
og sender det til bestyrelsen for accept. Kassereren bemærkede, at der skal tages højde for generelt stigende priser, især på energi/husleje o.l.
Kontingentsatser for 2022 blev vedtaget uændret: 100 kr. for voksne og 50 kr. barn.
6. Valg til bestyrelsen
Gerda Dinesen, Steen Larsen og Henrik Uhre-Prahl blev genvalgt til bestyrelsen.
7. Valg af to suppleanter til bestyrelsen
Lone Christensen og Lars Richter blev genvalgt som bestyrelsessuppleanter.
8. Valg af revisor og revisorsuppleant
Irene Wiborg og Hans
Andersen blev genvalgt som bilagskontrollanter.
Tommy Dinesen blev genvalgt som bilagskontrollant-suppleant.
9. Eventuelt
Personalemøde 15. marts skal være startskud på arbejdet med
lave program for festlighederne i maj. En række ideer kom på bordet: Uddeling af gratis bøger. Musik i gaden. Invitation til Søren Ulrik Thomsen om at komme og tale om sit forfatterskab. Invitation af andre bogbyer. Konkurrencer,
hvor bøger indgår. Særligt bogsalg. Reception – også med inviterede gæster - i Cafe Solsikken på dagen, fredag den 20. maj. 18. og 19. maj holdes musik/oplæsning arrangement for børn/forældre i
Cafe Solsikken. Arrangement for alle frivillige.
Referent:
Henrik Uhre-Prahl